
 
Press Release 

Warsaw, November 27 of 2009 

Spectacular success of Rzeczpospolita 
 „The most opinion-forming media in Poland” ranking developed by the Institute of 
Media Monitoring was headed by Rzeczpospolita, which left far behind its competitors 
and yet another month in a row proved its significance.  Ranking of the top fifteen most 
quoted media includes four dailies, three opinion-forming weeklies, three radio stations, 
two TV stations, one Internet portal, a business newspaper, and a tabloid.  

Winner of the October ranking had three times as many quotations as other media! „Rysiu, we will sort this out,” 
the words spoken by Zbigniew Chlebowski and published by Rzeczpospolita (3106), triggered an investigation in 
the alleged gambling bill scandal implicating several prominent PO politicians and at the same time brought 
media success to the daily. In the next few days of October Rzeczpospolita disclosed that the Internal Security 
Agency (ABW) had been wiretapping journalists in Poland, namely Cezary Gmyz and Bogdan Rymanowski, 
what also contributed to the win. The list of most often quoted subjects covered by the newspaper also included 
very popular rankings and public opinion polls, such as the ranking of Polish hospitals, to name but one. 
Similarly as in the previous month, Gazeta Wyborcza (930) came in second; the paper covered Polish political 
scene developments, featured operations of Polish intelligence services (disclosed specifics of the 
"Kwaśniewska" operation) and presented an analysis of the economic situation in Poland. Dziennik Gazeta 
Prawna ranked third in October with a score of 756 mentions. The media most often referred to published by the 
newspaper news about Polish politics, results of rankings and opinion polls as well as analyses concerning 
economy and the market. 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
1 The result for „Polska” daily is a total of references in regional issues published under a joint title „Polska”: „Polska Dziennik Bałtycki”, 
„Polska Dziennik Łódzki”, „Polska Dziennik Zachodni”, „Polska Gazeta Krakowska”, „Polska Gazeta Wrocławska”, „Polska Głos 
Wielkopolski”, „Polska Kurier Lubelski.” 

 

 

Instytut Monitorowania Mediów 
Al. Jerozolimskie 53; 00-697 Warszawa 

tel. +48 22 356 21 00, 501 137 622 

kontakt: Maria Konieczna 

Specjalista ds. PR 

m.konieczna@instytut.com.pl 

Chart 1. The most quoted media1 

930

3106

204

139

467

333

470

510

706

756

127

118

160

173

319

0 300 600 900 1200 1500 1800 2100 2400 2700 3000 3300 3600

TOK FM

Fakt

Polityka

onet.pl

Newsweek

Puls Biznesu

TVN

Radio ZET

Polska

RMF FM

Wprost

TVN24

Dziennik Gazeta Prawna

Gazeta Wyborcza

Rzeczpospolita

 
Source: IMM 



The Institute of Media Monitoring monitors more than 900 newspapers, 87 television and radio stations as well as Polish 
Internet portals. The Institute of Media Monitoring is a member of FIBEP – elite organization associating 91 media 
monitoring companies from 41 countries. Starting from 2002 IMM has been supporting activity of the Responsible Business 
Forum. 

 

The top three winners were followed by TVN24 station quoted 706 times. Media most often referred to subjects 
covered by the station and concerning Polish politics, specifics of the gambling bill scandal and intelligence 
services operations. The list of top fifteen also includes TVN station (319), which owes its result due to 
references concerning Polish politics, culture, art, film and entertainment as well as police actions and crime. 
 
The top fifteen ranking includes as many as three weeklies. It is important to note in October good result of 
weekly Wprost (510), which published later quoted information regarding controversies around the privatization 
of Polish shipyards. Weekly Newsweek (173) ranked 11th, and improved its last month’s result by 35 quotations. 
Leader in its category of the last ranking, Polityka, ranked 13th - winning 139 quotations.  

 
Strong position number six in the ranking belongs to radio station RMF FM (470). The station was quoted in the 
context of Polish politics, gambling bill scandal and intelligence services operations. The top fifteen list also 
includes Radio Zet with quotation rate at 333, and radio TOK FM (118) closing the list of winners.  

As far as Internet portals are concerned, onet.pl (160) ranked first among them, but one place lower in the 
general ranking compared to September. It is important to note a very good result of tvn24.pl (114) and wp.pl 
(98) portals. 
  
The October ranking again includes Fakt, which achieved 127 quotations in the analyzed period. Tabloid 
continues to be referred to in the context of social life. 
 
As for the most quoted business media, that made part of the top fifteen, only Puls Biznesu (204) made it. 
Parkiet, with the number of quotations totaling 108, ranked second in its thematic category, but failed to qualify 
to the top fifteen. 
 
In October media were interested very much in the gambling bill scandal featured by one of the newspapers, 
which questioned the moral integrity of some politicians of the Civil Platform (PO). Consequences of disclosing 
stenographic records of phone talks between politicians and businessmen made hot news basically in all media, 
and triggered a storm of commentaries from both representatives of the Polish political scene, as well as lawyers. 
Another headline news was controversy around the privatization of Polish shipyards and the case of mysterious 
investor from Katar who pulled back from the deal. Some media believed the government knew too well such 
situation would happen, but failed to inform the public opinion or the interested parties. Media in the last month 
also analyzed extensively operations of Polish intelligence services, featuring specific operations or conduct of 
agents, such as the very popular agent called Tomek. Disclosure of ABW wiretapping journalists, Cezary Gmyz 
and Bogdan Rymanowski, attracted a good deal of attention and triggered a public discussion over the scope of 
competence of intelligence services and consequences of their actions. In October media also covered coming-up 
presidential elections, signing of the Lisbon Treaty by the President of the Republic of Poland Lech Kaczyński, 
and detention of famous Polish film director Roman Polański in Switzerland. Media were also interested in 
investigation findings regarding the murder of Krzysztof Olewnik, or the case of Alicja Tysiąc and ill-famous 
publications in Catholic weekly "Gość Niedzielny." Great attention was devoted to the detention of Weronika 
Marczuk- Pazura, fight of Andrzej Gołota against Tomasz Adamek, and the compromise reached by PZU and 
Eureko. The valid subject of preparations for Euro 2012 was further covered. 
 
In the period of October 1 to 31 the Institute of Media Monitoring analyzed for the ranking 11 532 media 
publications (press clippings, radio and TV programs). Journalists quoted news reported by other media 11609 
times (6723 times in press, 3171 on TV, and 1715 in radio). Materials analyzed in the ranking cover only those 
publications that are not media reviews. 
 
Every month the Institute of Media Monitoring analyzes all media, TV and radio publications where authors 
refer to the news reports of other media. The monitoring covers almost 900 press titles and selected TV and 
radio programs.  


